Indián mizí z dresů. Co stojí za rozchodem s kultovním logem?

Foto: winterhawks.com

15. července 2021, 20:37

Tomáš Zatloukal

Když se kdysi stěhovali z Edmontonu, měli vazbu na chicagské Černé jestřáby. A tak přijali dar v podobě starých dresů s jedním z nejikoničtějších log v dějinách profesionálního sportu. Vzali jej za své, jen na ramenou trikotů vyměnili nášivku s velkým céčkem za obdobnou s "P". Jako Portland. Takhle v roce 1976 našli identitu juniorští hokejisté Portland Winterhawks. Zkraje tohoto týdne udělali za minulostí tlustou čáru a vyměnili stylizovaného indiána za opravdového dravce.

Chicagské logo se opakovaně ocitlo v centru pozornosti médií.

Čas od času totiž sílí tlaky různých organizací zaštiťujících se tím, že hájí zájmy původních obyvatel Severní Ameriky, aby Blackhawks od loga, jehož kořeny sahají až do 20. let minulého století, ustoupili.

Populární klub zatím odolává. Argumentuje tím, že jde o poctu skutečné historické osobnosti, sauckému vůdci Černému jestřábovi. Právě po něm se jmenovala jednotka, jíž v první světové válce velel zakladatel Blackhawks Frederic McLaughlin.

Zároveň se Chicago snaží různými prostředky dát najevo, že v žádném případě nekarikuje a neznevažuje domorodé etnikum. Například zákazem vstupu do své domácí areny United Center s typickou čelenkou určenou náčelníkům, v indiánském oblečení či s tomahawky.

„Lidé tady v Oregonu si stále myslí, že jsme jakousi farmou Černých jestřábů. Jsme samostatný juniorský klub."

Portland se k čerstvé změně loga odhodlal z jiných důvodů než z těch, řekněme, politických. Chtěl se odlišit. A vyvrátit častou mýlku hokejových fanoušků, kteří považují Winterhawks za chicagskou "dceřinou pobočku". Zdůraznit vlastní dějiny.

„Lidé tady v Oregonu si stále myslí, že jsme jakousi farmou Černých jestřábů. My jim chceme pomoci porozumět tomu, že jsme samostatný juniorský klub, která nemá nic společného s žádnou organizací v NHL, zato ovšem produkuje pro slavnou ligu hráče," řekl generální manažer Mike Johnston.

Toto vysvětlení ovšem s libostí někteří aktivisté ignorují a okamžitě používají portlandský krok jako páku proti Chicagu. To má přitom svých starostí dost, když velmi intenzivně řeší "hokejové MeToo" z roku 2010. Výpověď čerstvě přislíbil tehdejší kouč Joel Quenneville.

Portland nechtěl nabít kritikům Blackhawks. „Jsme apolitičtí. Pro nás byla motivací pro změnu loga touha po vlastní, portlandské identitě. Chceme už zkrátka být sami sebou, bez zaměňování s Chicagem. Se vším respektem k jeho úspěchům," říká majoritní vlastník Michael Kramer.

Nové logo zachycuje skutečného dravce. A to káni rudochvostou z čeledi jestřábovitých. Pro Severní Ameriku typického ptáka připomíná nejen specifickým tvarem zobáku, ale také červeným obrysem. Odkazem na barvu ocasních per.

„Chceme už zkrátka být sami sebou, bez zaměňování s Chicagem."

Portland pak reprezentuje silueta známé hory Mount Hood, ležící zhruba 80 kilometrů od oregonského města. Do působivého ztvárnění přes 3000 metrů vysokého stratovulkánu jsou zakomponovány písmena "W" a "H". Jako Winterhawks. Podobné na první pohled skryté detaily jsou dnes jednoduše módou.

A na čerstvě představeném a velmi vřele přijímaném díle Briana Grundella najdete ještě jeden. Zajímavější. Dvě pera, která jsou upomínkou na původní logo, adoptované od Chicaga. Konkrétně na pestrobarevnou čelenku Černého jestřába. A to upomínkou decentně provedenou.

Bez indiánské stylizace, od níž se Portland zcela odstřihává. Odstřihne se někdy i slavný klub z "Windy City"?

Dopadne to takhle podle vás? ?

Zveřejnil(a) Hokej dne Středa 14. července 2021

RSS | Kontakt | Všeobecné obchodní podmínky a pravidla | Cookies | Nastavení soukromí | Ochrana osobních údajů | Sledování streamů | Reklama - Provozovatel BPA sport marketing a.s. ve spolupráci s eSports.cz, s.r.o.

ISSN 1214-5718 | dotazy na redakci: redakce@hokej.cz, obchod/reklama: obchod@hokej.cz, technický provoz: webmaster@hokej.cz